недеља, 9. март 2014.

Suva planina, avgust '13 (II)

(nastavak prethodnog posta)

Nedelja je osvanula i odmah je bilo jasno da će dan biti mnogo lepši nego prethodni. Tako smo i očekivali, na osnovu vremenske prognoze. Pakujemo se, doručkujemo i napuštamo smeštaj. Penjemo se do kola, pakujemo stvari i krećemo istim putem nazad. Izlazimo na glavni put i idemo ka Pirotu. U Beloj Palanci skrećemo ka selu Mokra odakle planiramo da pođemo na današnju turu. 

Istočni greben Suve planine pruža se u pravcu sever-jug. Počinje negde od sela Vrgudinac koje se nalazi pored puta Niš - Bela Palanka. Prvi vrh sa te severne strane je Divna Gorica (1389m). Onda nailazi prevoj Preslap pa greben Rženac a posle njega se nalazi vrh Pasarelo (1523m). Od Pasarela možete skrenuti na zapad i stići na Trem (trasa Niške transverzale) a možete ići i na još neke vrhove južno koji nisu tema ove priče. Da smo mogli da biramo verovato bi krenuli od Vrgudinca i prešli greben do Pasarela. Ali kada idete kolima morate se vratiti na tačku polaska. Ideja je bila da se od Mokre ispenjemo na Preslap, odemo na Divnu Goricu, vratimo se i produžimo do Pasarela a odatle okolnim putem se spustimo nazad u Mokru.


Selo Mokra ne bih mogao da izdvojim po nečemu posebno interesantnom. Ima puno starih i oronulih kuća što deluje istovremeno i egzotično ali i depresivno. Klasična prodavnica (na slici) u kojoj po povratku sa ture ništa nismo našli a nije da smo baš izbirljivi. Niko od nas nije bio na ovoj lokaciji, nabavili smo gps trekove i to je to. Od Mokre do Preslapa našao sam dve staze i naravno odabrao sam onu pogrešnu. Trek nas je vodio jednim usekom između dva brda, kuda se sliva potok kada ima vode, naravno u avgustu nije bilo ni tragova. Staza uopšte ne postoji i morali smo često da se probijamo kroz rastinje i preskačemo kamenje. Najveći problem je bila zapara i vrućina. Vlažnost je bila povećana, vreme izuzetno toplo a u tom koritu kojim smo se kretali nije bilo ni daška vetra. Osećao sam umor kakav odavno nisam, pauze smo sve češće pravili. Do Preslapa sam se jedva dovukao.


Staza od Mokre do Preslapa

Brzo sam shvatio da mi je potreban duži odmor ako ne želim da pokvarim dan i odmah sam odustao od Divne Gorice. Podelili smo se, ovi u boljoj kondiciji otišli su na DG dok smo nas dvoje odmarali i uživali u pogledu koji se otvorio na greben kojim smo juče hodali i dolinu ispod Suve planine. 

Sa Preslapa idemo dalje i penjemo se na greben Rženac, poslednji veći uspon za taj dan. Greben je oivičen stenama u najrazličitijim oblicima i formacijama. Svako približavanje staze ivici, svaki vidikovac na koji se ispenjemo, donose drugačije i prekrasne prizore. Da nije fotoaparata davno bi smo stigli do Pasarela...




Kada već postaje pomalo dosadno, udaljavamo se od ivice, idemo kroz šumu i uskoro stižemo na čistinu na kojoj se nalazi planinarski dom Čika Dane, još uvek u izgradnji. Očekujemo da tu nađemo vodu ali ništa, ne zove se džabe Suva planina. Odatle do Pasarela nema mnogo. Prolazimo pored jednog katuna, pozdravljamo vlasnike, Lada Niva je tu ali vode nema. Nije nam još uvek kritično ali nije nam ni jasno kako ovce preživljavaju  bez vode. Pasarelo se nalazi na prevoju, prelasku sa jednog na drugi greben. Oba možemo da sagledamo od početka do kraja što i simbolički stavlja tačku na ovu dvodnevnu avanturu. 


Vrh Pasarelo (ova gomila kamenja), u daljini Rženac i još dalje Divna Gorica

Malo se zadržavamo i žurimo nazad, valja putovati do Beograda. Put kojim se vraćamo je prilično lakši za hodanje, idemo šumskim stazama i putevima. Nailazimo na krdo divljih konja. Istureni stražari na ivici krda, ždrebad sa majkama u sredini. Navikli su na ljude pa nam ne prave problem da prođemo pored njih. 




Uskoro stižemo u civilizaciju. Prolazimo pored sportskih terena prepunih dece koja se bave različitim sportovima. Letnje popodne, pravo vreme za trening. Zatim dolazimo i do odmarališta gde su deca smeštena, u naselju Divljana. Do Mokre idemo po asfaltu. Stižemo do kola, presvlačimo se, mrak već uveliko pada. Pauza za osveženje u Beloj Palanci i pravac Beograd.

Na kraju 22.5km i oko 1300m uspona. Ne na kraju, na početku. Jer ovo je moj prvi susret sa Suvom planinom a nadam se da će ih biti još puno. Ostala mi je Divna Gorica, ostali su vrhovi južno od Pasarela, ostalo je da pređem od Trema do Pasarela i još puno toga. A ne bih imao ništa protiv da ponovim ovo što smo prešli. Izuzev onog uspona od Mokre do Preslapa.

Fotografije






4 коментара:

  1. Moglli ste da zamolite Gocu Atanasijević da vam da tracklog njenog uspona na Pasarelo, baš onda kada je bilo i venčanje na Tremu. Nisu pošli od Mokre već sa neke druge tačke, ni njima nije bilo lako uopšte, ali mislim da se sigurno nisu probijali tim isušenim koritom kao vi. Šta ćeš, znam i ja kad gledam neke trase po kartama, pa mi se učini da tuda može da se prođe. A ono u međuvremenu zaraslo, zadivljalo, katastrofa, pa se onda snađi kako znaš i umeš!
    Dakle kada budem išao na Pasarelo, nikako kroz to korito. Imao sam slilčan utisak kada sam peo Visitor iz Brezojevice. Na samom početku isto korito bez daška vetra, zatvoreno okolnim rastinjem bez vazduha, vreli avgustovski dan. Uh, prvih 300 m uspona jedva preživesmo, posle je sve bilo lakše!

    ОдговориИзбриши
  2. Goca & co. su išli iz Vrgudinca, ako se dobro sećam. Prešli su ceo greben. Onda su spavali negde pa su sutradan stigli na Trem, venčanje i ostalo. Išli bi mi iz Vrgudinca ali kao što rekoh, problem su bila kola, morali smo do njih da se vratimo. Zato sam sklapao ovu turu. Inače mislim da je ok samo da se promeni staza od Mokre do Preslapa.

    ОдговориИзбриши
  3. Hahaha! :) Jesam ti ja beše dao te trekove za Divnu Goricu i Suvu planinu? :) Jednom smo mi išli na Divnu Goricu upravo tim presušenim potokom. Doba godine skoro isto kao vaše, možda nedelju-dve kasnije, ali nije bilo toliko sparno. U suštini, nije naj-staza, ali ono, nije ni toliko bilo loše. Mislim da si stekao taj utisak zbog ogromne vrućine više. Alternativa ti je ona staza koju nisi odabrao, a ta staza je, po meni, dosadnija, imaš serpentine, kolski tj. ogroman prašnjavi kamionski put koji bi bio pogodniji upravo za silazak. Suva je jako moćna planina, nepreporučljiva za vrele uslove. Da ste krenuli recimo 2-3 nedelje kasnije, doživljaj bi verujem bio mnogo bolji. Staza iz Vrgudinca je definitivno lepša od te Mokranske, pa možda čak i od Vetanske, dok je ona koja ide iz Donje Koritnice preko Rakoš česme i Pasarela isto tako super. Ako idete na Golemo Stražište daću vam treklog koji razbija, ide kuloarom gde naizgled ne postoji mogućnost da ima staze, a ono ima i staza i česma na 1400m! Videti kod mene na Picasi slike iz februara 2013.

    Buco, gde pored mene živog da tražite trekove od drugih? :)

    ОдговориИзбриши
  4. Ne znam dal vrućina beše ali razbilo me. Malo i stvaram dramski zaplet, naravno da ćemo ponovo proći :)
    A taj trek pošalji pa će jednom da se iskoristi!

    ОдговориИзбриши